Anal Fissürü Önlemek için İpuçları

Anal fissürün oluşmasındaki temel nedenlerden biri dışkılama sırasında oluşan basınç ve zorlamalar sonucu meydana gelen çatlaklardır.  Anal fissür, özellikle uzun süreli oturmak zorunda kalan kişilerde görülür. Anal kanaldaki mukozanın zarar görmesi sonucunda yüzeysel yırtılmalar başlar.  Başlangıç seviyesinde ağrı ve sızlama ile kendini gösteren bu fissürlere akut anal fissürler denir. Akut anal fissür hastaları dikkat ettiği sürece yaklaşık 4 ila 6 hafta içinde evde iyileşme gösterebilir. Şiddetli ağrı oluşturan ve kronik hale gelen durumlarda ise uzman hekim gözetiminde tedavi gerekmektedir. İç anal sfinkter kasındaki artan basınç ve kan akışının azalması ile yırtıklar derinleşerek kronik anal fissürü oluşturur.

Anal Fissürü Önlemek İçin Nelere Dikkat Edilmeli?

Anal fissür belirtileri açısından birçok makat çevresi hastalıklarıyla benzerliğinden dolayı karıştırılmaktadır. Ancak anal fissür diğer makat hastalıklarına oranla daha kolay iyileşme gösterir. Anal fissür ise dışkılama sırasında oluşan zorlanmalarla makatta meydana gelen çatlak ve yırtıklardır. Kabızlık ve ishal atakları, gebelikte oluşan basınç, uzun süreli oturur pozisyonda kalmak, sık anal ilişkide bulunmak gibi birçok nedenden oluşan yırtıklar dikkat edildiğinde cerrahi işleme gerek kalmadan iyileşme gösterebilir. Burada önemli olan uzman bir doktor gözetiminde hastalığınız kronikleşmeden önlem almanızdır. Cerrahi müdahaleye gerek duyulmadan anal fissür için alınacak birtakım önlemler şu şekilde sıralanabilir:

Sert Dışkıları Lifli Gıdalar Tüketerek Yumuşatın

Anal kanal, sert ve kuru dışkılama nedeniyle basınç ve zorlama altında kalarak zedelenir. Bu durum fissürün oluşmasına ortam hazırlar. Düzenli aralıklarla sağlıklı besinler tüketmemek dışkının sertleşmesine neden olur. Bu durum kabızlığa neden olur. Zorlu dışkılama sonucu anal kanalda yırtılmalar sonucu anal fissürler oluşur. Bu sorunun temel çözümü gaitanın yumuşamasını sağlayan lifli ve sağlıklı gıdalarla beslenip bolca sıvı tüketmektir. Kepekli tahıl, bol yeşil yapraklı sebzeler ve yeterli miktarda meyve ile beslenip günde altı- sekiz bardak su içmek kabızlığı önler ve anal fissürlerin iyileşmesini sağlar. Dışkılama zorluğu çekmemek, gaitanın yumuşak ve esnek olması makat çatlaklarının oluşmasını engellendiği gibi var olan çatlak ve yırtıkların iyileşmesini sağlar.

Anal Bölgeyi Yağlayın

Bol lif içeren besinler tüketmek dışkılamayı kolaylaştırır. Kabızlık var ise dışkılamayı kolaylaştırmak için anal bölgeyi her dışkılamadan önce, kayganlaştırıcı kremler ve doğal yağlar ile yağlayarak rahatlatabilirsiniz. Anal bölgenin yağlanması zorlu dışkılamayı engeller ve rahat bir şekilde boşaltılmasına yardımcı olabilir.

Islak Mendil Kullanmaktan Kaçının

Gündelik yaşamda çok sık kullanılan ıslak mendil dışkılama sonrası da insanlar tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Ancak birçoğu alkol içerir ve bölgeyi tahriş ederek oluşan fissürleri olumsuz etkileyebilir.

 İshal Olmaktan Kaçının

Sadece sert ve kuru dışkılar değil, yumuşak dışkılarda anal kanalda tahrişe neden olabilir. Aşırı sıvılaşan dışkı, sık dışkılama hissi oluşturur ve anal fissürleri olumsuz etkiler.

 Anal Fissürleri Kaşımayın

Makat çatlakları ağrılı olduğu kadar acı ve yanma semptomları da göstermektedir. Bu belirtiler anüste keskin bir kaşıntı hissi oluşturur. Kaşınma cildi tahriş eder ve aşındırarak fissürlerin kötüleşmesine neden olur.

 Aşırı Kilo Almamaya Dikkat Edin

Aşırı kilo alımı vücutta daha fazla terlemeye yol açar. Anal bölge kıvrımlı ve havasız bir bölge olduğu için o bölge de oluşan ter cildi tahriş ederek makat çatlağına neden olur. Dolayısıyla fazla kilo alımına dikkat etmek gerekir.

Vitamin Alımını Arttırın

A ve D vitaminli besinler tüketmek anal fissür ağrısını hafifletir ve çatlakların iyileşmesine yardımcı olmaktadır.

 Ilık Su Banyoları Yapın

Ilık su vücudun rahatlamasını ve anal sfinkter kaslarının gevşemesini sağlar. Gevşeyen kaslarda kan akışı hızlanır ve çatlakların iyileşmesini sağlar.

 Bazı Besinleri Tüketmekten Kaçının

Her besin makat çatlaklarına neden olmaz. Ancak bazı besinler hastalarda kabızlık ya da ishal ataklarına neden olur. Bu ataklar anal kanalın içindeki dokuları tahriş ederek zarar verir ve makat çatlaklarına neden olur. Bunlar genelde bol baharatlı, acılı yiyecekler ve aşırı kafein ve alkol kullanımında görülmektedir.

 Anal İlişkiden Kaçının

Anal ilişki, makat çatlağı oluşumuna neden olabilir. Bu durumu önlemenin yolu anal ilişkiden kaçınmanız ya da o bölgeyi uygun tekniklerle yağlamanız olacaktır.

 Tuvalette Uzun Süre Vakit Geçirmeyin

İnsanlar, tuvalette oturur pozisyonda sabah gazeteleriyle ya da telefonlarıyla uzun süre vakit geçirmektedir.  Uzun süreli oturma kan damarlarının akışını bozar.  Bu yüzden hastalar tuvalette uzun süre oturur şekilde kalmamalıdır.

Anal Fissürü Önlemek İçin İpucu

Anal Fissürü Olanlar Ne Yemeli

Anal fissür, dışkılama zorluğu ya da sık dışkılama sonucunda oluşur. Bağırsak hareketlerini beslenme, 10 günden fazla süren antibiyotik kullanımı, stres, aşırı sigara ve alkol kullanımı da etkilemektedir. Ancak daha çok beslenme sonucunda oluşan kabızlık ve ishal gibi sindirim sorunları makatta çatlaklar oluşturmaktadır. Makat çatlakları oluşmaması ve akut evresindeki çatlakların ilerlememesi için sağlıklı besinler tüketerek önlem alabilirsiniz.

Sağlıklı bağırsak florası sadece anal fissüre değil makat bölgesi ve çevresinde oluşan birçok hastalığın iyileşmesinde yardımcı olmaktadır. Bu nedenle düzenli ve sağlıklı besinler tüketmek, diğer rahatsızlıkların oluşmasını ve gelişmesini önlemeye yardımcı olur. Bu besinlerden bazıları şunlardır:

Yeşil yapraklı sebzeler: Brokoli, ıspanak, lahana (beyaz, kara ve kırmızı), pancar yaprakları, pazı, roka, taze nane, fesleğen ve maydanoz besinler değerleri bakımından en zengin yeşil yapraklı sebzeler arasındadır.

Sebzeler: Kabak, havuç, kereviz, patlıcan, kabuklu patates, kuşkonmaz, karnabahar, mantar, enginar gibi besin değerleri yüksek olan sebzelerdir.

Baklagiller: Bakla, Fasulye, barbunya, nohut, soya fasulyesi, mercimek, bezelye, börülce, bamya, keçi boynuzu gibi baklagiller bağışıklık sistemini güçlendirir.

Tahıllı gıdalar: Kepek ve tam tahıllı ürünler, arpa, çavdar, mısır, mısır gevreği, esmer pirinç, esmer un, keten tohumu, yulaf gibi lifli besinler.

Meyveler: Elma (kabuklu), kayısı, incir, erik, avokado, kırmızı meyveler (yabanmersini, ahududu, vişne, çilek) kavun, karpuz, üzüm, şeftali, armut, ananas gibi meyveler abartılmadan tüketilmelidir.

Kuruyemişler: Kuru üzüm, kuru kayısı, kuru incir, kuru erik, badem, kabak çekirdeği, fındık, ceviz ve leblebi.

Bitki çayları: Yeşil çay, beyaz çay, adaçayı, biberiye çayı, karahindiba çayı, papatya çayı, sinameki çayı ve kekik çayı gibi bitki çayları metabolizmayı hızlandıran çaylardır.

Anal Fissürü Olanlar Ne Yememeli

Bazı yiyecekler ve içecekler anal fissür tedavileriniz sırasında tüketimi ya da kontrolsüz tüketimi zararlı olabilir ve iyileşmenizi geciktirebilir. Anal fissürü olan hastaların yememesi gereken besinler;

Yağlı ve işlenmiş gıdalar; Kızartılmış gıdalar, hamburger, pizza, işlenmiş et ve tavuk ürünleri (salam, sosis, sucuk, köfte) döner, çiğ köfte, ketçap, hardal, paketli abur cuburlar (cips, kraker, baharatlı atıştırmalıklar)

Baharatlı gıdalar; Kırmızı biber, kara biber, tuz, köri, acı biber, isot

Turunçgiller; Limon, mandalina, portakal, greyfurt, turunç

Konserve gıdalar; Turşu, hazır yiyecekler, ton balığı

İçecekler; Enerji içecekleri, Alkol, Çay ve kahve (aşırı tüketimi)

Hamurlu ve şekerli yiyecekler; Beyaz ekmek, kek, pasta, çikolata, fazla dondurma tüketimi,

Süt ürünleri; Süt ve süt ürünlerinin laktoz intolerans etkisi vardır. Bunun için az miktarda tüketilmelidir. Fakat ev yapımı yoğurt ve kefir gibi probiyotik besinler sindirim sistemini dengeleme özelliği olduğu için tüketebilirsiniz.

Anal fissür tedavisi sırasında da alkol ve tütünü azaltmak hatta kesmek en iyisidir. Bunlara ek olarak, kırmızı et ve işlenmiş etlerin sık tüketimi kabızlığa neden olabilir. Bu nedenle tedavi sırasında bu besinlerin tüketimini kesmeniz ya da porsiyonunuza dikkat etmeniz hızlı şekilde iyileşmenizi sağlar.

Leave a reply